Posted by: Mermaid | November 6, 2008

رسالة إليك

إنهاردة عملت حادثة بالعربية. ماتقلقش، أنا كويسة. بس بعد ما مشيت من مكان الحادثة، كنت كُلي باترعش. ركنت على جنب وإنفجرت في العياط. حسيت ساعتها قد إيه أنا مفتقداك ومحتاجاك جنبي. محتاجة “راجلي” يبقى معايا.. مش عارفة ليه بالظبط، هل عشان تاخدلي حقي لما ماعرفش أنا اخده، ولا لأن وجودك جنبي بيخليني أقوى، ولا عشان بابقى حاسة بالأمان وأنا معاك مهما حصل؟ أنا كنت … عارف إحساس القطة الصغيرة اللي إيديها مجروحة وبتحاول تعدي طريق سريع مليان عربيات كبييييرة ماتعرفش أصلا إن فيه قطة مرمية على جنب بتترعش من الخوف؟ مسكت تليفوني وكان نفسي أطلبك. أقولك تعالى خدني لأني مش قادرة أحرك أي حاجة فيا من الخوف والألم النفسي. عارف، كنت أول ما هاشوفك هاشدك برّاحة من كم قميصك وأقولك: “ممكن تحضني؟!”

 

بس كده..

 

ميادة


Responses

  1. كعادتها .. بسيطة

    حفظك الله أولاً من كل سوء وهون عليك ما قدرته لك المقادير

    الملاحظ فيما كتبته ميادة اليوم هو أنها استخدمت أسلوب أدب الرسائل لتوصيل احساس مر بها وخاطرة بالرغبة من القرب من شمس الأمان فى حياتها سببتها حادثة ألمت بها .. وقد استخدمت العامية لأن العواطف أصدق عندما تصدر دون تكلف ودون قواعد .. إنها هنا أنثى .. أنثى فقط رأت فى نفسها ضعفاً إنسانياً جميلاً تحاول جاهدة إخفائه عن العيون وادخرته ليظهر فقط أمام من يقدر على فهمه ومعالجته. وهى وإن كانت شبهت حالها بالقطة الصغيرة التى تضطر لمقابلة عالم أكبر من كيانها إلا أنها تميزت عنها بالإدراك الذى صبغ به الله النفس البشرية وجعل منها هاضمة لقدراتها ومواطن قوتها وضعفها.
    وما أجمل أن يعرف الإنسان (ذكراً أو أنثى) أن له أنيساً فى الكون يصدقه الإحساس ويكمل ما عجز عن تحقيقه بمفرده.
    والملاحظ أيضاً أنها ذيلت رسالتها باسمها الذى يظهر لأول مرة فيما كتبت وهو ما يعنى أنها تؤكد كونها هى التى ذكرت تلك المشاعر كميادة الأنثى .. الإنسانة .. وليست فقط ميادة الكاتبة

    بس كده

  2. Thank you ya Bahaa :)

    And I very much like your comment :)

  3. يااااااااااااه..كل دة؟؟!!!

    انا مش حعلق….في حاجات الكلمات ما تقدرش تعبر عنها..حاجات بتحسيها بس..و تبقي قاعدة بتقري او بتسمعي..و كل اللي ممكن تفكري فيه..انه ..ايوة..انا عارفة انت عايزة تقولي ايه…بس عارفة انت رغم كل شيء..محظوظة انه في حد في عالمك ممكن تبعتيله الرسالة دي!! مش عارفة ايهما اصعب ..انه ما يكونش عندك حد ممكن تكتبي اسمه على رسالة زي كدة في حياتك..في موقف زي كدة….و لا انه يكون فعلا في حد الرسالة دة موجهة له…حد فكرت انه تلجأي له لما تتعرضي لموقف..لاي موقف…بس لسبب او لاخر انت ما تقدريش توصليها له؟تفتكري ايه اللي اصعب؟؟

    عموما…اهم حاجة انك بخير..و ما حصلكيش حاجة..الف سلامة عليك

  4. هو الرسالة اللي فوق مش مبينة إن أنا بالفعل عتدي حد أقدر أبعتله الرسالة ديه. السؤالين اللي إنتي سألتيهم يا عروبة ممكن ينطبقوا على الرسالة .

    أعتقد إن الأصعب إن يكون بالفعل الشخص ده موجود بس لسبب أو آخر ماتقدريش تبعتيله رسالة زي ديه.. أصعب كتير!

    أنا كويسة يا عروبة الحمد لله. ربنا يكرمك.

  5. Ragel eh bass ya she7’a, bala neela, law kan ma3aky ragel kan haye3mel 7aga men etnen (or may be he will do both)

    First hayenzel yetalla3 3ein elly 7’abatlek el 3arabeyya we sa3etha hat2ooly ya retny kont lwa7dy

    Second haytalle3ek enty 3’altana le2ann asslan el settat mesh beye3rafo yesoo2o (da tab3an men weghet nazar zokooreyya ba7ta yafredha 3alayna mogtama3na al sharky shadeed al tashabboth befekret ta2leeh al ragol wa este3bad al mar2a”

    E7medy rbbena that you were alone, balash waga3 dema3′ ya she7’a

    Al ragel 2al

    eskot ya lsany

  6. Why would he act in either way?! Why can’t he be just firm and strong to get my rights in a civilized way?!!

    I cannot believe a man is saying this :) But knowing your way of thinking, I can understand :)

    (SIGH)!


Leave a Reply

Categories

