Posted by: Mermaid | June 12, 2012

من مرسي لشفيق يا قلبي لا تحزن

يقال الكثير عن هذا وذاك. لذا لا داعي للتكرار. فقط أريد أن أدلو بإحباطي أن الثورة قامت وأناس ماتوا لكي تكون جولة الإعادة بين الفلول بمباركة المجلس العسكري والإخوان بمباركة المرشد :( المرشحان يتراشقا بالكلام كسيدتين أُميتين في حي شعبي! منذ أسبوعين فقط كنت أقول: “الإثنان سيئان جدًا. ولكنني سأختار الأقل سوءًا؛ مرسي. فلا أريد أن أنتخب من تقطر يديه دماءًا.” الآن أنا لست متأكدة من هذا الإختيار على الإطلاق. ممزقة أنا بين إختيار مرسي حتى لا ينجح دمية النظام السابق والمجلس العسكري وبين إبطال صوتي.ا

يا رب، ماذا أفعل؟ ماذا أفعل؟ :(ا


Responses

  1. لى فترة مش بقرى كتابات حضرتك بس واضح ان موقف حضرتك متغير
    المفترض ان مفيش مقارنة بين مرسى وشفيق :)

  2. ليه مافيش مقارنة يا محمد؟ هل فيه حد فيهم إنت شايفه رائع والآخر “مضرووب بالنار”؟

  3. لماذا لست متاكدة الان؟؟ ما الذي حصل و جعلك مترددة؟؟

    بعدين ممكن حد يفهمني ..ايه الفرق الجوهري على النتيجة…بين ان الواحد ما يصوتش او انه يبطل صوته؟؟؟ و في الحالتين مين الكسبان؟؟

  4. يا عروبة، الموضوع عمال يسوء. كل ما أسمع تصريحات مرسي أخاف منه أكتر. بقيت حاسة إن الإثنين متدنيين لمستوى منحط تمامًا!

    لو أنا صوت لمرسي كده هاديله صوت، لو ماصوتش ليه شفيق وزنه بيزييد. يعني تخيلي شعب مصر 100. 40 هايصوتوا لشفيق، و30 لمرسي و 30 مش مقررين أو هايبطلوا صوتهم. لو اللي مش مقررين هايعملوا كده فعلأ، شفيق هايكسب. لكن لو قرروا يدعموا مرسي، الموضوع هايختلف.

    دعواتك!

  5. ما انا بقول كدة كمان..ان اللي مش هيصوت….و اللي مقرر يبطل صوته…فعليا بيعطي الفرصة لشفيق!!

    و بعدين ايه هي تصريحات مرسي اللي مخوفاك للدرجة دة..انا شفته في لقاءه مع يسري فودة..و ما لقيتش حاجة تخوف في اللي قاله..بالعكس..و كمان امبارح زميل لي قال انه شافه في لقاء على المحور..و كان انطباعه ..انه ما فيش حاجة تخوف!!

    مش عارفة يمكن انتوا شايفين حاجة احنا مش شايفينها..بالعادة..بيتكلموا عن ان رئاسة مرسي معناها ولاية للمرشد..و لكم في ايران مثال..الخ…امبارح ابراهيم عيسى …بيتكلم ان الاخوان ليهم تنظيم دولي هو اللي بيتحكم فيهم..يعني يا ريت فضلت على المرشد و بس..لا..دة في اسوأ!!!

    مش عارفة .بس حاسة انه في ناس من جواهم عايزين شفيق يكسب..بس لانهم مش عايزين الرئيس يكون من الاخوان…و في الوقت نفسه..مش عايزين يدوله اصواتهم..لسبب او لاخر…بس لما ما يصوتوش ..هو ممكن يكسب..و مش هيكون بسببهم..من وجهة نظرهم طبعا…و يمكن يتهموا الاخوان في دة كمان!!

    ربنا يحمي مصر و اهلها !!

  6. من اللقاءات اللي شفتها لمرسي، انا شايفة إنه ضعيف جدًا ومش هايقدر على مهمة كبيرة زي حكم مصر. بجانب إني مش بتعجبني سياسة الإخوان المسلمين وقرارتهم.

    ادعيلنا يا عروبة! :(


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: